BLOG #3 De kracht van audio

‘Audio? Op socials is audio toch helemaal niet belangrijk! Lekker ondertitelen en klaar is Kees’.

Het klopt dat standaard muted videos in de tijdlijn ervoor zorgen dat de communicerende waarde in beeld heel belangrijk is. Zeker voor de eerste paar seconden. Laat onverlet dat audio nog steeds een hele belangrijke factor is voor het succes van video content. Dit geldt zowel voor muziek, sound effects als voice over.

De kracht van audio ligt in 3 kenmerken:

1. HERKENNING

Bij het seriematig gebruik van video is audio een onderdeel van je brand identity. Bekendste vorm is een sound logo, bijvoorbeeld van Windows of T-Mobile. Maar ook het consequent gebruik van bepaalde type muziek, of een specifieke voice over draagt bij aan de herkenbaarheid van jouw content.

2. EMOTIE

Muziek kan als geen ander emotie oproepen. Wie heeft er niet letterlijk kippenvel of tranen in de ogen gehad van muziek. Audio heeft de unieke mogelijkheid om emoties te versterken. Niet voor niets is een griezelfilm zonder muziek een stuk minder eng. De suggestie die uitgaat van muziek maakt dat je als kijker in een spanningsboog terecht komt. Uit de oude doos is Jaws natuurlijk een mooi voorbeeld. De iconische lage, steeds sneller kinkende tonen geven de suggestie dat er van alles onder het wateroppervlak aankomt, maar feitelijk zie je nog niks.

In onderstaand voorbeeld zie je exact dezelfde scene met verschillende type muziek. Je voelt direct wat het doet met de sfeer en toon van het beeld wanneer er een andere muziek onder gemonteerd is. Ineens veranderd de scene van stoer, naar grappig, naar dramatisch.

Ook het gebruik van een voice over is bepalend voor het effect van een video. De keuze in type stem en de wijze waarop de stem geregisseerd wordt (tempo/volume/intonatie/dictie) zijn van grote invloed op het eindresultaat.

3. ASSOCIATIE

Audio zorgt er ook voor dat je verbinding legt tussen gedachten en gevoelens. Bepaalde muziek en geluidseffecten associeer je met stoer, lief, cowboys, snelheid, gevaar, romantiek. Als producent van de video kun je hiermee ‘spelen’ om de juiste associatie bij jouw merk, product of dienst te krijgen.
Soms zit het ook gewoon in de details. Een mailtje dat verstuurd wordt waar een klein ‘send’ geluidseffect bij klinkt, maakt het gevoel compleet. Dan hoef je het daadwerkelijke verzenden van de mail niet meer te laten zien. Waardoor je de scene korter kunt maken, waardoor het tempo in de video behouden blijft, en zo voort.

EFFECT OP GEDRAG

Deze kenmerken gezamenlijk brengen ons tot de daadwerkelijke kracht van audio: effect op gedrag.
Audio heeft aantoonbaar effect op gedrag. Er is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat audio dopamine in het menselijk brein aanmaakt. Net zoals bij eten, sex en drugs. Het raakt dus een heel primair en zelfs verslavingsgevoelig deel van onze hersens. Als jouw video content de kijker moet aanzetten tot een bepaalde actie, is het de kunst bewust gebruik te maken van deze kenmerken om het gewenste effect van de video te bewerkstelligen.

Hou hierbij onderstaande lijstje in gedachten:Wat is het doel: motiveren, activeren, informeren, etc.Type video: entertainment, promotioneel, instructief, etc.Sfeer: positief, gevoelig, serieus, ludiek, spannend, etcStijl: in lijn met brand identity, product features, context, etc

Audio niet het eerste waar je aan denkt wanneer je de inzet van video overweegt. Zeker gezien video’s in de tijdlijn van socials zonder audio. Toch is het de moeite waard hier op de juiste manier aandacht aan te besteden. Kijkers waarderen (wellicht onbewust) de content meer en zo creëer je echte fans!

© 2020 Formatique  Privacyverklaring