Blog #4 De kracht van content synergie

Remi, alleen op de wereld. Op zoek naar z’n familie. Hartverscheurend natuurlijk. In online video bestaan ook de nodige Remi’s. Eenzame video’s, wanhopig vragend om aandacht in de genadeloze, koude wereld genaamd internet. Achtergelaten door hardvochtige marketingmanagers. zonder vriendjes of andere ondersteuning in het digitale leven. Geen spoor terug naar z’n afzender, diep verscholen in de krochten van online publieke ruimtes als Youtube. De video wil zo graag z’n verhaal vertellen, maar vindt geen luisterend oor. Verdoemd tot een doelloos bestaan in de oneindigheid. Hij is maar alleen, net als Remi. Maak dus geen Remi’s. Zorg dat je video er niet alleen voor staat. Onderstaand enkele tips.


Remi, alleen op de wereld. Op zoek naar z’n familie. Hartverscheurend natuurlijk. In online video bestaan ook de nodige Remi’s. Eenzame video’s, wanhopig vragend om aandacht in de genadeloze, koude wereld genaamd internet. Achtergelaten door hardvochtige marketingmanagers. zonder vriendjes of andere ondersteuning in het digitale leven. Geen spoor terug naar z’n afzender, diep verscholen in de krochten van online publieke ruimtes als Youtube. De video wil zo graag z’n verhaal vertellen, maar vindt geen luisterend oor. Verdoemd tot een doelloos bestaan in de oneindigheid. Hij is maar alleen, net als Remi. Maak dus geen Remi’s. Zorg dat je video er niet alleen voor staat. Onderstaand enkele tips

VIDEO IS GEEN DOEL OP ZICH

Voor veel doelstellingen geldt dat je effectiever en efficiënter gebruik maakt van in serie geproduceerde video’s. Video staat echter niet op zichzelf. Bij de ontwikkeling van een format wil je eigenlijk al weten in welke context video gepubliceerd staat. Niet alles hoef je in video te vertellen en vice versa.

Video als middel is immers geen doel op zich. Het gaat erom je boodschap op de beste manier bij je doelgroep te krijgen. Iedere mediavorm heeft zijn eigen kracht. Tekst leest lekker snel weg. Een infographic maakt in een oogopslag empirische gegevens inzichtelijk. Video als rijke mediavorm is veelzijdig en kan zowel puur op emotie inspelen, als complexe materie duidelijk uitleggen. De juiste mix levert het beste resultaat. Zo kun je de achtergrond van een onderwerp in tekst uitleggen, in een video vol op emotie gaan zitten en ondersteunende statistieken in een infographic weergeven. Zo geef je de kijker de meest optimale ervaring.

CONTEXT, ROL & DOEL VAN DE VIDEO

De context van een video verschilt per type media. Een nieuwsbrief geeft andere mogelijkheden dan een social post of video op je website. Op owned kanalen heb je meer controle over de omgeving dan op socials en media van derden. Ook de rol en positie van een video kan verschillen:
Is de video zelf leidend in de boodschap en is overige content ondersteunend?
Is de video een samenvatting en is andere content beschikbaar voor meer verdieping?
Is de video wervend om andere mediatypen te promoten?

Houd dus in de voorbereiding rekening met deze factoren. Ze hebben invloed op de creatieve en productionele ontwikkeling. Op deze manier wordt video echt een integraal onderdeel van een groter geheel aan communicatie-inzet. De kijker zal een logische en passende video in het verhaal beter waarderen. En voor je het weet heeft Remy er een hoop vriendjes bij.

© 2020 Formatique  Privacyverklaring