BLOG#1 De kracht van herkenning

Soms ontstaat herkenning in een oogopslag, zoals bij een logo. Of bij het horen van een bepaald muziekje van een merk. Bij het ontwikkelen van een videoformat is het creëren van herkenning een van de belangrijkste doelen. Maar hoe doe je dat?

Elementen die hier een rol in spelen zijn: een vaste vorm, stijl, dezelfde personen/items in beeld, herkenbare tune, ongeveer zelfde tijdsduur en publicatiefrequentie. En hierin dus consequent zijn. Een mooi voorbeeld waarin deze elementen samenkomen is de vlog serie van Jon Olsson. Een Zweedse pro-skier en ondernemer die een lifestyle vlog over zijn (extreem) luxe leven op Youtube publiceert met meer dan een miljoen volgers. In dit blog ontleden we wat zijn videoserie zo succesvol maakt.

STORIES

Inhoudelijk biedt hij een slimme mix tussen dagelijkse gebeurtenissen en verhalen die over meerdere video’s heen lopen. Zoals de verbouwing van een villa of de make-over van een sportwagen die in 7 a 8 video’s gestalte krijgt. De manier waarop hij dit presenteert maakt dat de kijker zich ook echt deelgenoot voelt van het proces. Deze langere verhalen hebben ook altijd een plaats in de korte flashback waar iedere video mee begint en sneak peak naar de volgende aflevering, zodat de kijker weer helemaal weet waar hij was gebleven en wat hij in de volgende aflevering mag verwachten. Ook de personen die in de video’s verschijnen zijn een vaste groep mensen die steeds weer terugkomen. Hierdoor leer je ze echt kennen en waarderen.

BRANDING

Zoals veel vloggers heeft Olsson regelmatig collabs met merken die hij op natuurlijke wijze in de content weet te passen. Heel belangrijk: hij maakt ook eerlijk direct duidelijk welke producten wel/niet zijn gesponsored. De kijker laat zich niet foppen. Zijn eigen labels zoals Douchebag tassen en koffers komen door zijn reizen zeer vaak op een logische manier in beeld. Door deze mix van inhoud, brands en personages blijft de kijker nieuwsgierig naar wat er in de volgende aflevering gebeurt.

Nu zal je misschien denken: die Olson heeft het makkelijk met z’n visueel spectaculaire beelden van exotische plaatsen, luxe jachten en exclusieve sportwagens. Voor mij geldt dit niet: ik zit – bij wijze van spreken – in de zakelijke dienstverlening met een non-sexy product. Uiteraard is dit zo. Zijn aantrekkelijke levensstijl spreekt enorm tot de verbeelding en scoort makkelijker dan het verkopen van een onaantrekkelijk huishoudelijk artikel. Maar, is dat ook zo? In Will It Blend hakt de blender van Blendtec al jaren alles tot pulp en stof. Lelijke mannen die met een blender alle producten die in de mixer passen tot moes malen. De video’s worden miljoenen keer bekeken. Kortom: een goed idee kan minsten zo goed scoren. Bovendien is massa bereik ook niet alles. Als je maar in de doelgroep bekeken wordt. En dus gaat het ook om de inhoud. De expertise van iemand kan ervoor zorgen dat een video van een uur rustig wordt uitgekeken. En zelfs wordt gedeeld. Kortom: wees creatief, zorg dat de inhoud en stijl bij je merk passen en pas mechanismen zoals een Olsson die gebruikt toe waar mogelijk.

BEELDSTIJL

Eenduidige beeldvoering is belangrijk in een video serie en over een eigen stijl neerzetten gesproken… De filmische beeldvoering en spectaculaire montage van vaste editor/filmer Benjamin Ortega zijn zo sprekend dat er meerdere tutorials zijn hoe je deze stijl van filmen en monteren zelf kunt toepassen voor je eigen video’s. Ze krijgen zelfs een (betaalde) online cursus op Skillshare waar je kunt leren hoe je in ‘Olsson style’ foto’s en video’s kunt bewerken. Zo kan het maken van duidelijke keuzes voor een eigen beeldtaal er zelfs ertoe leiden dat je trendsettend wordt op dat gebied.

MUZIEK

Zijn muziekkeuze is een sferische deephouse/club mix, met vooral positieve vibes. Nooit agressief of opvallend. Altijd ondersteunend aan het beeld. Het zet letterlijk de toon in de video’s. Het constante gebruik van dezelfde soort feel good muziek draagt bij aan de herkenbaarheid van de video’s. Zelfs zonder beeld krijg je bij het horen van dit type muziek associaties met de vlog-serie.

TIJDSDUUR EN PUBLICATIEMOMENT

De lengte van de vlogs is vrij arbitrair en afhankelijk van de inhoud, maar toch altijd wel een goede 13 tot 20 minuten. Het zijn dus geen korte video snacks (daar kun je instastories goed voor gebruiken, daar schrijf ik een volgende blog over), maar echte afleveringen waar je even voor gaat zitten. Deze lengte zie je terug bij veel andere vlogs. Het is blijkbaar een semi longform lengte die voldoende tijd geeft een verhaal te vertellen, terwijl de aandacht van de kijker behouden blijft.
Kenmerkend voor het belang van herkenbaarheid is het vaste moment waarop de vlogs gepubliceerd worden. In de comments barst het commentaar los als hij ook maar een een half uurtje te laat is met publiceren. Sterker nog; Olsson doneert 1.000 dollar voor ieder vlog dat niet op schema wordt gepubliceerd. Kijkers vinden het dus fijn om ook op een on demand platform puur sang als Youtube, toch een vast moment in de agenda te hebben waarop ze nieuwe content verwachten.

VERTROUWD GEVOEL

De kracht van herkenning zit hem dus in een combinatie van zaken. Het zorgt dat je publiek een positief gevoel ontwikkelt bij je boodschap. De kracht van herhaling, eenduidigheid, eigen stijl, beleving. Meer in het onderbewuste voelt herkenning vooral vertrouwd. Het biedt iets veiligs waar je eerder een positieve ervaring mee hebt gehad. Een nieuwe uiting biedt een nieuwe kans op weer een positieve ervaring. Iets waar de kijker naar uitkijkt. En voor je het weet is iemand een fan.

© 2020 Formatique  Privacyverklaring