Elke Stem Telt - Roorda & Ministerie van BZK

Hoe zorg je dat meer jongeren tussen de 18 en 35 jaar naar de stembus gaan? Hiervoor maakte Formatique - in nauwe samenwerking met reclamebureau Roorda - de online video-campagne 'Elke Stem Telt' voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken over de Provinciale Staten- en waterschapsverkiezingen van 15 maart.

Hoewel de meeste mensen bij de Tweede Kamer verkiezingen wel gaan stemmen (ca 80%) is dit bij de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen minder vanzelfsprekend (opkomst 56% in 2019). De campagne laat daarom zien hoe deze verkiezingen betrekking heeft op jouw directe leefomgeving en jij als kiesgerechtigde (18+) daar invloed op hebt.

Roorda benaderde Formatique om de online videocampagne uit te werken. Het basis-idee: maak een online video-serie van 3 afleveringen met bijbehorende teaser content gericht op deze doelgroep. Dit heeft geresulteerd in het online video format ‘Elke stem telt’. Hierin gaat een interviewer de straat op en vraagt mensen in Nederland naar hun mening over de aankomende verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen en het gebruik van stemrecht in het algemeen. We hebben gekozen voor een moderne reportage-stijl. Dynamisch gefilmd, niet te gelikt, kort gesneden maar met ruimte voor inhoud èn humor. Deze doelgroep is gevoelig voor authenticiteit en haakt af wanneer het te reclamisch voelt. De vraagstelling is erop gericht om de doelgroep duidelijk de maken over wat voor onderwerpen de verkiezingen eigenlijk gaan en met de mening van andere mensen herkenning op te roepen; Hier vind ik ook iets van!

De video bestaat naast de interviews uit een aantal herkenbare elementen zoals vormgeving, een bestickerde oldtimer 'Stembus' waarmee heel Nederland is doorkruisd, plopkap en XXL-stempotloden. De bus heeft met name als doel gehad om voor iedere provincie in Nederland herkenbaar beelden te maken. Het is immers een landelijke campagne.

Het eindresultaat bestaat uit drie vermakelijke, maar toch vooral ook inhoudelijke afleveringen, met bijbehorende teaser content geoptimaliseerd voor verschillende socials.

Klant:
Ministerie van BZK
Agency:
Roorda
Topic:
Inspiratie & activatie
Resultaat
Herkenbare authentieke content
Geoptimaliseerd voor de doelgroep
Informatief met ruimte voor humor
Gerelateerd werk
Geinspireerd?

Wil je meer informatie of heb je een uitdagende opdracht voor ons?

Neem contact met ons op!

Johan van Hasseltweg 43
1021 KN Amsterdam
Nederland

© 2023 Formatique  Privacyverklaring

closeflagenvelopemap-markersmartphonemenuchevron-down